Historie Jednotky

1995

Založení jednotky města Kadaně

Město Kadaň  s účinností od 1. Července 1995 usnesení městské rady číslo 134/95 zřizuje Jednotku dobrovolných hasičů.Jednotka dobrovolných hasičů města se zřizuje v návaznosti na dosavadní dobrovolný veřejný sbor v Kadani  a jeho činnost.

       Velitelem jednotky se stává Apolen Jan jmenovaným městskou radou Kadaně.

Jednotka se stává z 19 členů sboru dobrovolných hasičů činných kteří jsou podrobeni lékařskou prohlídkou pro svojí činnost a zařazení pro výkon ve službě, každým členem je sepsaná smlouva s městským úřadem a na základě této dohody je i odměňován. Technika která patří do výjezdu je poňekuť starší mezi ně patří i veteráni.

Pod zkratkou: CAS (cisternová automobilová stříkačka).

                       DVS (dopravní vozidlo speciál).

                       PPS ( přívěsná přenosná motorová stříkačka).

 

Vlastníme tuto techniku

 

CAS - 10 AKVM Škoda 706 RTH (kropička),rok výroby 1962 stále v provozu má nádrž na

           vodu obsahem 7 000litru vody.Současně v majetku SDH ČMS.(veterán)

CAS – 10 AKV Škoda 706 RTH (kropička),rok výroby 1972 prodána v roce do obce

           Domašín pro sbor dobrovolných hasičů za symbolickou korunu.

AVIA- A 30 K (nákladní auto) rok výroby 1972, první majitelem je ČSAD Průnéřov v roce

          1980 odkupuje techniku město Kadaň a převádí do užívání SDH ČMS.

DVS -A 30 Avia ,rok výroby 1976 zakoupena požární útvarem Chomutov a převedena na

           město Kadaň ješte toho roku.

CAS -25 Škoda 706 RTHP (4 x 4) rok výroby 1983 zakoupena požární útvarem Chomutov a

           převedena na město Kadaň  ješte toho roku . Auto je speciální vyrobeno do terénu

           z nádrží 3 500 litrů vody a 200litrů pěnidla.

CAS -25 Liaz L101 rok výroby 1988 koupeno Severočeskými Hnědouhelnými Doly

          Tušimice V roce 1996 město Kadaň odkupuje za zůstatkovou hodnotu. Auto je po

          větších opravách a doplňků přestavěno na městský provoz a dovybaveno moderním

          zařízením pro první zásah (požáry,dopravní nehody, tech.pomoc).

CAS – 8 A 31 T Avia rok výroby 1997 v majetku HZS Ústeckého kraje zapůjčeno do užívání

           města Kadaně. Auto má nádrž na vodu 1970litrů má zabudovaný vysokotlaké čerpadlo

           (Wapku)s hadicí 60metrů a klasické čerpadlo na náhon od motoru. Pro svojí menší

           velikost je určeno pro menší zásahy a technické pomoci.

Škoda Felície LXI rok výroby 1999 zakoupeno městem Kadaně a dáno do užívání pro hasiče

           v roce 2001 auto je určeno jako velitelské pro denní potřebu (tech.pomoc otevírání

           bytů).

 

PPS –  8 koupeno v roce 1959 stříkačka je stále v provozu a funkční.

PPS – 12 koupeno v roce 1968 stříkačka je stále v provozu a funkční.

PPS – 12 koupeno v roce 1969 stříkačka je stále v provozu a funkční.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      V roce 1995 je na stanici namontována první radiostanice pro spojení požárním útvarem v Chomutově (operačním střediskem).Jednotka je svolávána pomocí sirény ovládána z Chomutova. V tomto roce jsme byly povolány dohromady k 35 případům. Město Kadaň uzavřelo smlouvu 19 členy SDH. V tomto roce si vybudováváme stanici pro stálou službu která by sloužila po celých 24 hodin. To se stává až v roce 1996 kdy jsou rozděleny služby na celých 24hodin.Hlavní nedostatek máme ve zkušených strojnících neboť požární vozidla mají jinačí vlastnosti na vozovce než jiná nákladní vozidla.  Město Kadaň přijalo 9 nových členů a 7 členů byla ukončena dohoda o členství jednotce.Na stanici je vybudována denní místnost pro stálou službu i přes noc. Denní hlášení na operační středisko do Chomutova o stavu techniky a počtu lidí sloužící denní nebo noční hodinu . Jako všude kde se začíná jsme se postupně stávali součástí poplachového systému na okrese.Byla vytvořena ústředna kde byla radiostanice telefon a poplachové směrnice pro město Kadaň a okolí, seznam důležitých telefonních čísel volací znaky pro radiostanici.Službu držela pohotovost ve stavu jeden strojník, velitel družstva vždycky ten nejzkušenější ten den sloužící a dva hasiči. Kteří prošli školením a výcvikem toto bylo dost nároční když přitom ještě  měl  své občanské zaměstnání ředě naších podnicích nebo u firem širokém okolí. Vozidla která jsme používala byla postupně vybavována kvalitním vybavení co se tíká hasebních látek tak náčiní .První auto na hlavní výjezd byl náš trambus CAS –25 poté když bylo za potřebí vyjelo druhé vozidlo a  to byla kropička CAS – 10 (veterán 1962) stáří vozidel ale nemělo žádný vliv  na zásah u ohně nebo u jiného zásahu. V roce se nám podařilo s městem odkoupit auto DNT Tušimice CAS – 25 liaz.Auto bylo pro nás dost důležité  mělo velkou kabinu pro družstvo a strojníka, mělo již vozidlo stáří 8let ale pro nás bylo jak nové. Na stanici jsme museli přispůsobit i garáž pro auto protože je větší než stávající garáže.Vozidlo po menších úprav bylo zařazeno hned do výjezdu toho roku jsme zasahovali při 87 případech. Mezi nejvážnější požáry byl požár dne 24.března panelovém domě hořící byt Na Podlesí 1410 2 patro (zkrat na zásuvce),větší rozsah měl požár dne 4.dubna pozdních večerních hodin Kpt.Jaroše 1062 hořící výstavba podkrovních bytů. Požár byl o to závažnější že nikdo nevěděl jaké jsou prostory kde je uskladněn stavební materiál a pro silné zakouření. Po následné průzkumu bylo zjištěno že podkroví je autogenní souprava hrozilo výbuchu. Na místě  jsme zasahovaly společně  útvary HZS Chomutov,HZSP EPRU, do ranních hodin. Za první polovinu roku 1996 byla držená pohotovost  na stanici 2.552 hodinách a u zásahů jsme byly 342 hodin opravy a školení trvání 647hodin.

     V roce 1997 pro nás nastali změny jelikož od nás odešlo 5 členů stav jednotky a pět nových členů bylo přijato i nadále má město 21 členů do výjezdu stav do výjezdu zůstal stejný počtu 1 + 3. Tomto počtu za první pololetí je na stanici držena pohotovost 10.835 hodinách u samotných zásazích jsme byly 658 hodin a skolení a údržba na technice 677hodin. Byl podán návrh na městskou radu o stálou službu placené zaměstnance. Byl vybrán zaměstnanec pro funkci Velitele a požárního preventisty pro město Kadaň. Ke změně velení jednotky dochází červnu kdy do funkce je jmenován pán Martinec Petr. Po krátkém uvítání do jednotky postihla naší republiku záplavy Morava,na návrh městské rady byla naše jednotka poslána na pomoc při záplavách do krajského města Olomouc. Naše jednotka byla nasazena do části Olomouce Černovír kde to postihlo nejvíce,byla poskytnuta pomoc zabezpečení objektů před zřícením a rozvoz humanitární pomoci.Další obec kde jsme zasahovali byl Chomoutov u Olomouce ta jsme odklízely spadlé stodoly a rozebíraly rodinné domky kterým hrozilo zřícení a na dále byla poskytnuta pomoc po celém okolí působnosti jednotky. Tato činnost naší jednotky dostala plno kladných uznání za kvalitní přístup při práci a odstraňování následků škod.Jednotka ve složení velitel vozidla Martinec Petr,strojník Prokopovič Jan, Apolen Zdeněk, velitel družstva Apolen Jan,družstvo tvořilo Zemánek Bronislav, Apolen Martin, Tlačvoda Petr.Po návratu jednotky jsme se opět zařadily do činnosti a do výjezdu.  Druhé polovině roku městská rada schválila že od nového roku 1998 budou na stanici placení strojníci jako zaměstnanci města a to počtu tří strojníků nástupem od 1.1.1998. Tomto roce naše jednotka zasahovala při 164 případech. Jeden požár měl smutný konec a to se stalo v 5.dubna kolem 6hodiny  ranní byl nahlášen požár rodinného domku Poláky čp. 29 na místo vyjela naše jednotka i HZS Klášterec a HZSP Průnéřov na místě události bylo nalezeno po likvidaci požáru lidské torzo těla majitele rodinného domku.Mimo tento zásah naše jednotka provedla několik výjezdů v ulici Kpt. Jaroše na starý pivovar a to ve 14 případech jednou hořelo ve sklepení pak zase podlahy nebo střecha.

      Rok 1998 na stanici je stála služba a to vždy jeden placený strojník zaměstnanec města a družstvo tvoři členové dobrovolného sboru kteří mají smlouvu z městem. S celkového počtu 21členů nás zůstalo jen 13 ostatním byla smlouva zrušena neboť nedodržely smlouvu s městem. I přesto za první pololetí se stálou službou placeními strojníky města bylo odslouženo na stanici 14.040hodin pohotovosti u samotných zásazích to bylo 699 hodin. Zatím zůstáváme požární stanici v ul. Sokolovská 448, která svým stavebním provedením a technickým stavem neodpovídá. Pro budoucí požární stanici je počítáno postavením nové a to v bývalém prostoru kasáren. Do vozového parku je nám zapůjčena CAS 8 A – 31 od HZS okresu Chomutov.Bohužel podle smlouvy o nájmu nesmíme provádět žádné úpravy bez jejich souhlasu. Není možné přizpůsobit vozidlo na místní podmínky. Na vozidle CAS – 25 L 101 je provedena generálka nástavby ,prasklá nádrž byla nahrazena plastovou byly osazeny nové rolety a regály zhotovené z hliníkových profilů, i přesto jsme si plno věcí udělali sami  na stanici. V tomto roce je provedeno výběrové říření na záchranářskou techniku (vyprošťovací nářadí ) které umožní výjezdy k dopravním nehodám, neboť jednotka je určena i pro zásahy na pozemních komunikacích.Následně je vybráno z výběrového říření technika Lukas (hydraulické čerpadlo a kombinováné nůžky).Jsou doplněny do auta pro první výjezd  CAS – 25 L 101.Auto je také od nového roku vybaveno radiostanicí pro stály kontakt se základnou nebo operačním střediskem HZS Chomutov.V roce je podána žádost na Český telekomunikační úřad o poskytnutí ke zřízení a provozování vlastních radiostanic bez tohoto povolení nelze zakoupit a provozovat vlastní. Je nám to poskytnuto povolení ke konci roku. Zakoupení radiostanic jedné vozidlové a základnové  které umožňuje automatické spuštění poplachové sirény ke svolání k zásahům-Koupily se i kapesní radiostanice k dorozumění u zásahu ¨máme dispozici vlastní kmitočet pro svou potřebu. Všechny radiostanice mají řádné povolení od ČTU. Tato služba se řídí řadem spojové služby. V tomto jsme zasahovali u 209 případů.Výběr z několika zásahu během roku.   Dne 1. dubna dopoledních hodinách po desáté hodině byla jednotka vyrozuměna operačním střediskem HZS na požár autosalonu Golovonové ulici. Na místě události bylo zjištěno že hoří dílna po průzkumu bylo následně zjištěno že uvnitř dílně je autogenní souprava . Za použití dýchací techniky a proudu z vysokotlaku byla atogenní souprava ochlazována a následně vytlačena před dílnu kde se nadále ochlazovala až do vychladnutí svářecí soupravy. 18. Srpna požár lesa Volině byl dost obtížní neboť nedostupný terén kde se vedlo dopravní vedení hadicích na vzdálenost až 700metrů jednotka zde zasahovala společně HZS klášterec a jednotkou HZSP EPRU. Ranních hodinách dne 14.listopadu čase 2.52hod.byla jednotka vyrozuměna na požár pekárny ve Vilémově u Kadaně na místě události zasahovala jednotka z HZS Klášterec zde jednotka držela pohotovost na místě události v záloze než byl požár zlikvidován.

      Rok 1999 v jednotce je v součastné době pět zaměstnanců, velitel a čtyři strojníci. Mezi členy kteří mají smlouvu s městem byl přijat jeden člen z řad SDH a dva členové dostaly výpověď za nedodržování dohody s městem, celkově je 12 členů do výjezdu i přesto je nadále držena pohotovost po celých 24hodin.Za první pololetí je odslouženo 9060hodin pohotovosti na stanici při této činnosti je dělaná údržba techniky a školení samotné zásahy počtu 256hodin.Jednotka i nadále používá stejnou techniku jako loňský rok mimo kropičku ta byla prodána sboru dobrovolných hasičů Čech Moravy a Slezska za symbolickou korunu tato technika i přesto je schopná pro výjezd na doplňování vody.Pro činnost za snížené viditelnosti byl zakoupen přenosný elektrický agregát s dvěma světlomety na stativech.jsou využívány i při dopravních nehodách když se odstraňují vozidla z vozovky a pro lepší šetření dopravní policie. Také se zakoupily pro lepší rozebírání konstrukcí rozbrušovací motorová pila která již byla několikrát nasazená při činnosti výjezdu. K tomuto vybavení byla zakoupená i motorová řetězová pila profesionál  vše od značky STIHL pro svojí kvalitu a profesionalitu na výrobek.

Pila byla již několikrát v roce   zapotřebí při rozebírání konstrukcí požáru nebo spadlých stromů buď stářím nebo za silného větru. Tomto roce se nám podařilo koupit plovoucí čerpadlo plovčer s kterým můžeme jak čerpat zatopené sklepy nebo jsi doplňovat vodu do cisterny při zásahu .K lepšímu zásahu v zakouřených prostorech byly zakoupeny dva dýchací přístroje od firmy Drager jsou to přístroje přetlakový možnost být u zásahu době až 45 minut .Stávající dýchací technika typ Saturn je po revizi má již svá léta ale jsou stále funkční ,  rozdíl mezi Saturnem a Drager je ve váze přístroje Saturn váží 19 kg.a Drager váží 6.8kg.  Tomto roce jednotka zasahovala při 221 událostech z toho bylo již 20 dopravních nehod,52 požárů technická pomoc činila 67 výjezdů, ostatní výjezdy jsou vedeny pod jinou  událostí.

     V roce 2000 stav jednotce je stále pět pracovníků města velitel a čtyři strojníci,  11 členů do výjezdové jednotky tři dostaly výpověď za neplnění dohody s městem a dva členové byly přijati. Stále jsme ve stávajícím objektu Sokolovská 448 kde je nedostatek místa na provoz tak na činnost jednotky vše je zde řešeno provizorních prostorách z důvodu že se nám bude stavět nová stanice v bývalých kasárnách . Drobnější opravy si děláme sami je zde stárý rozvod radiatorů tak sklepení je podmáčené tak že je stále co dělat.Byla zřízena samotná ústředna kde je stála služba která přijímá zprávy a  obsluhuje radiostanice , telefony pro ohlášení události a obsluhuje sirény pro město. Stávajících prostorech je vybudována místnost pro velitele,denní místnost pro jednotku, ložnice pro noční hotovost, kuchyňka a šatny.Za první pololetí je odslouženo na pohotovosti 10.828hodin,529hodin je při výjezdu k událostem a na údržbě a školení 1482hodin. Letošním roce se nám podařilo do vybavit auto o přetlakový ventilátor značky Roseenbauer typ Fanergy 566  který vytlačuje zplodiny hoření z uzavřených prostor, tím se zvyšuje viditelnost u zásahu i bezpečnost zasahujících hasičů včetně snížení škod vlastním hašením.Schopnost tohoto ventilátoru je proud vzduchu 11.000m3/h.,a strhává proud vzduchu  23 000m3/h.Do vybavení pro první pomoc je zakoupeno i lékařské vybavení krční límce,  fixační vyprošťovací korzet a materiál pro první pomoc v batozích. K tomuto máme příslušenství je i vakuovaná madrace i příslušenstvím (rukávy a nohy).Jednotka je vybavena i horolezeckým vybavením a  materiálem pro práci ve výškách a nad volnou hloubkou. V tomto roce jednotka zasahovala při 219 událostech, z toho samotný požárů bylo 75, při dopravních nehodách 7případů,technická pomoc byla poskytnuta při 65 událostech.

Dne 18.března byla jednotka povolána k požáru dřevěné stodoly do Hradce u Kadaně. Jednotka vyjela dvou ma autama o počtu 1 + 8, při příjezdu na místo události a následném průzkumu jednotka  si vyžádala o další posily, stodola byla do 3/4 v plamenech. Stodola byla celá ze dřeva a v ní uskladněné seno a technika pro zemědělce (senoseč), jednotka používala dýchací techniku z důvodu že uvnitř je i uskladněno chemické hnojivo. Při té likvidaci bylo použito dohromady na hašení 85 100 litrů vody.Na pomoc přijely jednotky HZS DNT,

HZS Klášterec, HZS EPRU, JDH Radonice.Druhý největší zásah naší jednotky byl dne 10.června po půlnoci 35 minut. Jednotka byla vyzvána požár truhlárny do Černýše na místo události zasahovali jednotky okresu HZS Klášterec, HZSP EPRU, SDH Klášterec zásah komplikovalo nedostatek vody. Naše jednotka použila plovoucí čerpadlo kterým si doplňovala vodu do cisterny. Požár pily je vždy náročný pro větší výskyt pilin, hoblin a dřeva na výrobu.

Na větší požár travního porostu jsme byly vyzvány dne 22.června po 18hodině. Obci Krásného Dvorečka kde hořela louka a keřní porost o rozloze 62.400m2. Požár byl náročný pro větší svah a porost byl dost suchý nebyl udržován takže hoření bylo dost zrychlené.

 

 

 

Velitel zásahu byla povolána další technika pro nedostatek vody a pro větší šíření ohně. Požáru byl nápomocný vítr takže požár rozšířil více do strání. Na místě zasahovaly jednotky okresu  HZS Klášterec, HZSP EPRU, HZS DNT, HZS České dráhy,SDH Radonice, SDH Klášterec. Na místě bylo spotřebováno dohromady 48. 000litrů vody. Na jednom úseku byly použity dýchací přístroje pro silné zakouření. S novým zákoníkem práce který platí od 1.ledna 2001 není povoleno sloužit 24hodin pro zaměstnance města. Je podán návrh městu Kadaň o přijetí o dalšího člena do řad zaměstnanců. Nový rokem přecházíme do 12hodinového ciklusu jsou stvořeny čtyři směny.

      V roce 2001 je nástup o jednoho zaměstnance navýšen takže město má 6 zaměstnanců. Jeden velitel a 5 strojníků. Je zavedená 12hodinová pracovní doba, směny jsou rozděleny do čtyř pracovní dny. Do jednotky je přijat nový člen, jsme ve stavu 12 lidí kteří doplňují stav na výjezd družstva. Prvním pololetí jednotka vyjela 96 událostem,požárů bylo 27,dopravní

nehod 7, technická pomoc 39.Odslouženo na stanici v pohotovosti bylo 11.277hodin u samotných událostí 1174hodin.Technika zůstává stejná i prostoru stanice není nic nového stále čekáme na novou stanici která se zatím maluje na stavební výkres a studii.Mezi časem čekání opravujeme techniku drobné opravy jsme si schopni opravit. Větší opravy nakonec skončí servisu neboť nám schází prostory kde to opravovat (dílna, jáma, a garáž) kde by se to mohlo dělat za jakých koliv podmínek nezávisle počasí.Toho se snad dočkáme v nových prostorách stanice.  Každým rokem máme možnost přes vrakoviště sehnat vrak auta na nácvik a simulaci dopravních nehod. Na nádvoří jest prostor kde se tyto výcviky vykonávají z auta nakonec nic nezbude jenom kousky plechu ty skončí ve šrotě. Mimo toto cvičení máme také školení první pomoci od sestry Moniky Melicharové která slouží na vozidle záchranné služby Kadaň.Průběhu tohoto roku jednotka vyjela k 236 událostem je vidět že zásahovost se zvedá mimo evidované zásahy máme teké technické pomoci občanům tech je kolem 50 událostí za rok.Mezi závažnější požáry jde například uvést událost která se stala 3. dubna jednotka byla vyslána na kouř k Nechránicím směrem na Březno. Jednotka po hledáné události (podle kouře) u Lomazického potoka směrem proti proudu přehrady mezi nálety a lesíky se nalézájí chaty a jiné přístřešky . Na místě událost bylo zjištěno že hoří maringotka opravená na chatové bydlení. Maringotka byla jedné poloviny plamenech po průzkumu byl nasazeny dva útočné proudy jeden na celkovou plochu a druhy směrem na probanbutanovou  láhev .Ta se ohlazovala než byl k ní možný přístup. Na pomoc přijela jednotka HZSP ETU ta na místě doplňovala vodu do naší cisterny. Když byla láhev s probanbutanem možná odnést bylo zjištěno že na láhvi chybí víčko to se ve vevnitř maringotky roztavilo byla povolána na místo Policie ČR a vyšetřovatel HZS Chomutov . Bylo zjištěno že požár byl úmyslně založen pro zamaskování vykradení maringotky.Dne 29.7. 15.47hodin byla naše jednotka vyrozuměna aby vyjela na dopravní nehodu na Sempru č 10 železniční přejezd. To nikdo ještě nevěděl k jaké události jede naše jednotka tam nejela sama byla vyrozuměna i jednotka HZSP DNT,HZSP EPRU, HZS Klášterec.Na místě již byla jednotka HZS DNT a potřebovala vyprošťovací zařízení. Naše jednotka přijela na místo kde už byla na místě sanitka ambulance. Událost se nacházela 100 metrů od přejezdu,bylo potřeba vyprostit dítě z  vozidla.Jednotka použila pro tuto činnost vyprošťovací zařízení Lukas-kombinovaný ,dítě mělo zaklíněnou nohu mezi předním opěradlem spolujezdce a zadním sedadlem, Dítě ve věku 1.5roků bylo dětské sedačce za přítomnosti zdravotní sestry bylo vyproštěno a přeneseno na nosítkách do sanity. Ve vozidle se nacházely další dvě osoby (rodiče)u kterých lékař konající činnost u zásahu konstatoval exitus.Na místo přijela jednotka HZSP EPRU která byla ponechána v záloze než přijede od Policie ČR vyšetřovatel, Dítě bylo přeloženo ze sanitky ambulance do RZA –Kadaň a převezeno do nemocnice. K události se dostavila  dopravní Policie ČR a vyšetřovací skupina z Kadaně .Po zaměření a nafocení místa  události bylo povoleno oddělení vozu a nákladního vlaku, následovně s útvarem HZSP EPRU byly vyproštěna obou těl obětí neštěstí. Tuto smutnou událost přežila pouze dívenka která byla silném šoku a byla odvezena na ambulanci do nemocnice kde po kontrole je propuštěna rodinným příbuzným.Chlapeček toho dne zemřel v nemocnici, tato tragedie si vyžádala tři lidské životy.